Publicerat: /

Milayas 1:a riktiga ridlektion

På förmiddagen bestämde M och jag att medans lillasyster sover ska hon få rida på Byr.
Sagt och gjort.
Sen sa hon själv, idag ska vi ha sadel och jag är jättestor.
Sagt och gjort.
Vi ryktade och satte på minisadeln som jag samlat på mig en gång i världen, aldrig haft nytta av den förut men allt har en första gång!
Jag bestämde att vi prövar med tyglarna också, i grimman än sålänge. Ingen vits att hon sliter Byr i munnen (i brist på bättre förstånd 😉) och Byr lyssnar bra med bara grimman också. Sen följer han ju mig som en hund.

Tidigare har ju Milaya mest ridit barbacka och bara suttit på och fått följa hästens rörelser för att få en bra grundbalans och känna hästens rörelser.
Men idag blev det alltså mer avancerat!

Fötterna i stigbyglarna och hålla tyglarna rätt. Lite svårt det där med hur hon skulle hålla fingrarna först men det är ju inget konstigt. Sen fattade hon ”galoppen” snabbt och gjorde glatt som morsan sa.
Sen fick hon lära sig hur hon skulle få Byr i skritt och det gick jättebra. Hon använde hela benen och inte bara fötterna!
Stoppknappen hittade hon också och ville göra det igen, och igen, och igen... ☺
Och snällaste Byr fann sig i allt och gjorde som hon bad. Duktiga häst.
Enda minuset var att vi hade Rally med oss i lilla hagen så han sprang i vägen och försökte busa hela tiden. Men det gick bra ändå  😄

Stolt mamma-moment!!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Info text här ...