Publicerat: / Allmänt

Milayas första galopp!

 
För en vecka sen galopperade vår treåring för första gången. Mäkta stolt morsa den dagen ska jag tala om!
Vilken balans!
 
Hon har själv tittat på hästprogram och kommit på att hon ville försöka. Så när jag longerade henne föreslog hon själv att hon ville galoppera och jag tvekade, såklart!
Tänk om hon skulle trilla av, bli rädd eller bli trampad på?!
Men jag la mammarädslan åt sidan och lät henne försöka, hon har ju jättebra balans i trav och galoppen är ju egentligen mycket lättare att sitta i än trav.
Och som hon galopperade! Flera flera gånger. "Igen, igen, igen mamma!"
 
Sen for vi ut tillsammans i terräng för första gången häromdagen. Jag tog med Klipper som handhäst, Byr skötte sig exemplariskt, som oftast. Klipper är alltid en klippa med Milaya på ryggen, lite ätande försökte han sig på, det är ju Klipper!
 
Efteråt ville hon pröva att galoppera igen och jag longerade henne i lilla hagen. Flera galopper blev det och tror hon började bli trött, och klipper tog någon slängtrav efter ena galoppen så det blev väldigt studsigt. Lilla damen studsade av hästen och höll sig fast i handtaget på gjorden och stod där på två ben bredvid hästen som stannade omgående han kände att hon åkte av. Så bra gick det den här gången och vi skrattade bort detä hela, upp igen, skritta ett varv, o sen ville hon galoppera igen... Ja, inga problem att fortsätta rida alltså =)
 
Men nu om inte förr ska det inhandlas en säkerhetsväst när hon börjar vilja ha fart på, och hos oss är det fortfarande balansövningar som är det viktigaste, allt annat får hon börja lära sig senare. Nu ska hon främst lära sig känna hästens rörelser och få en bra grundbalans i kroppen.
 
Men att min 3 åring kan longeras i galopp är jag rätt nöjd över måste jag säga! =)



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Info text här ...