Publicerat: / Allmänt

Vem är Byr

Byr frá Midsitju
f: 2002

Byr importerade jag från Island i oktober 2010, första transporten därifrån till Sverige sedan dom hade hästinfluensan ett år tidigare på Island. Från Island tog jag samtidigt Sveipur, som såldes i våras. Båda kom sen från Sverige med lastbilstransport till Sundom, där de fick stanna en månad hos Stefan innan jag sen tog hem dem till mitt eget nybyggda stall.

Byr och jag klickade direkt. Även om jag bara sett honom på ett par bilder på internet innan.
Skulle aldrig vågat satsa och köpa häst jag inte sett innan om det inte varit för min isländske vän Stefán som hade bra kontakter.
Sveipur såldes av en vän till Stefán och Byr köpte jag faktiskt från hans mamma som har en hästgård med uppfödning.

Så Byr kommer från Stefáns mammas uppfödning.
Han är från början tränad med avsikt att bli tävlingshäst och tänkte nästan bli vald av en isländsk junior till landslagshäst men junioren valde en annan häst.

Då kom han till mig istället :)

Byr är femgångare med en väldigt bekväm tölt, traven däremot tycker jag själv är hemsk, men lång och jämn trav har han. Galoppen är också väldigt skön. Men han har fem säkra och fina gångarter.

Han är känslig men ändå inte. Som Stefán beskrev, man kan lära honom vad som helst.
Han är känslig för hjälperna utan att vara hispig. Vill ha en ryttare som leder honom och visar var skåpet ska stå. Han blir lätt lite vimsig om ryttaren bara sitter på. Men skulle aldrig vara dum.
Han har en ordentlig motor men kan också lunka fram om inget annat krävs av honom. Tävlingsinstinkten är stor och han vill därför alltid gå först i ledet. Har man däremot ledarskapet i sin hand kan han bra gå sist i ledet också. Man måste bara minnas att instinkten finns där.
Han är gosig och tycker om att bli skrapad och kliad under den tjocka manen och på bringan.
Jag har använt Byr till allt från småbarnslektioner till långritter och längs hårt trafikerade vägar. Tävlat har jag inte gjort p.g.a. min egen osäkerhet inom gångartstävlingar, hästen skulle definitvt kunna gå långt!

En riktig pärla med brunblack päls som skiftar lite färg med årstiderna, en häst som blir och är vad man gör honom till. Min skatt!


(foto: Malin K)



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Info text här ...