Publicerat: / Allmänt

Lchf bakning

Bakade lchf-frukost semlor förra veckan med bland annat linfrön och mandelmjöl. Dessa gillade jag inte alls. Kombinationen var antagligen vad som gjorde det hela så äckligt.
 
Idag har jag dock bakat lchf-scones och dom var riktigt goda. Måste bjuda min mamma på en sån, eftersom dom samtidigt är glutenfria :)
 
Har aldrig bjudit på ett recept så nu ska jag göra det.
 
LCHF-SCONES
 
4 ägg
1 dl grädde
1/2 dl creme fraiche
 
2,5 dl pofiber
2 tsk bakpulver
1 krm malen kardemumma
1/2 msk fiberhusk el. Motsvarande (fibrex)
Salt enligt smak (jag använde 1 krm)
 
Vispa ihop ägg, grädde och creme fraiche.
Blanda ihop de torra ingredienserna i en annan skål.
Rör i äggsmeten. Låt svälla 15 min.
Klicka ut ca. 6 runda bullar på en bakplåt.
Baka i mitten av ugnen på 200 grader till de fått en gyllene färg. För mig tog det ca. 25 min.
 
Fibrex och pofiber finns i Närpes att köpas på K-affären.
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Info text här ...