Publicerat: / Allmänt

Vänner

Blev lite fundersam och filsofisk.
Vi skulle egentligen vara på ettårskalas ikväll men pga min förkylning så lämnade vi här hemma så vi inte ska smitta ner många fler. Skönt i soffan också och Milaya sover redan sött.
Nåja, mina funderingar går kring vänner.
 
Du kan ha många vänner genom livet. Olika vänner för olika "syften" och i olika perioder av livet.
Skolkompisar, grannbarnen, föräldrarnas vänners barn, vänners vänner, sen blir det festar vänner, vänner som har samma intressen som du själv, studievänner, och även såna som man träffar av slumpen. I vuxen ålder är det ofta arbetskompisar, ens partners vänner eller som för mig nu, andra småbarnsföräldrar som man umgås mycket med.
självklart kan en av dessa vara en kombination av många. Arbetskompisen kan också vara grannbarnet då man var liten...
 
Det som är så intressant är hur vänner kan komma och gå. Beroende på omständigheter, händelser och självklart ens egna val.
Vänner kan också gå men komma tillbaka, av samma orsak.
För mig är en riktig vän en person som du bryr dig om och respekterar no matter what.
Man behöver inte alltid tycka likadant eller ens tycka att denna vän gör rätt, eller fel. Bara finnas där och berätta sin åsikt och ändå stå vid den andres sida.
En vän finns där både för att glädjas med och för att ibland tillrättavisa när det behövs.
Och vad gäller vänskap som ska bestå, så måste det få finnas tider när man inte pratar med varandra. Man ska inte behöva ringa varje dag eller träffas varje vecka. En riktig vän skall kännaslikadan även om ni inte träffas under en lång tid. Samtalet skall fortsätta där det senast slutade osv.
Jag har flera vänner som jag inte pratat med under en lång tid av olika orsaker.
Dom är ändå i min mening mina vänner.
 
Jag kan verkligen inte titulera mig som världens bästa vän. Jag har gjort många misstag genom åren och även saker som jag ångrar. Men där tror jag att jag bara är mänsklig och att ingen är felfri. Ibland gör helt enkelt omständigheter så att saker blir fel om man ser saken ur en vinkel men väldigt rätt om man tittar från en annan vinkel. Det beror bara på varifrån man tittar.
 
Jag tror att livet formar oss för varje dag som går, där också formar vi vem vi umgås med, vem vi har saker gemensamt med och hur vi spenderar vår tid.
Även om man under perioder inte umgås, inte har något gemensamt eller inte tar sig tid. Även om man ser annorlunda på saker och ting, så tror jag att man ändå i grund och botten kan vara vänner.
Till och med goda vänner!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Info text här ...