Publicerat: / Allmänt

Det här med Tarot

Som ni säkert listat ut så intresserar mycket av det andliga mig. Tarot och orakelkort är en av sakerna som jag tycker är fascinerande.
Jag har själv fyra tarot kortlekar som jag brukar leka med titt som tätt.
Allt det här med andliga ting och medialitet är inget jag pratar om med människor sådär till vardags, men om någon frågar mig och är intresserade så pratar jag gärna om det. Vill bara inte tränga mig på folk med min övertygelse om dom inte är intresserade... =) Jag räknar med att de som inte vill läsa mina inlägg så gör helt enkelt inte det ;)
 
 
Tarot är i mångt och mycket ännu idag förknipppade med spågummor med kristallkulor framför sig, häxor och andra "djävulska" påhitt. Ofta är väl det så när det är något vi människor inte riktigt förstår eller kan ta i, då blir vi rädda och viftar bort det, vill inte veta av det, låtsas att det inte finns...
 
 
 
 
Tarot för mig är ett hjälpmedel, en öppning till min inre intuition, och andras om jag lägger tarot för någon annan. Genom korten får jag uttryck för min inre värld och får svar på sådant som kanske är undantryckt eller sådant som min hjärna inte riktigt förstår. Känslolivet och hjärnan samarbetar sällan som ni vet. Vi brukar prata om att hjärtat önskar en sak medan våra tankar vill nåt annat. Ett typiskt exempel på när vårt inre strider med vårt egna intellekt...
Då kan korten hjälpa oss att förstå vad som händer med oss själva och runt om kring oss, kan hjälpa oss att få klarhet i vart vårt inre styr oss just nu. Jag har svårt för tanken på att korten berättar vår framtid. För enligt mig iallafall, så gör de inte det. Korten berättar vad dina energier ger ifrån sig just nu, vad din intution vill berätta för dig just nu om vart du är på väg. Men om dina energier ändras, till exempel nästa dag, så ändras också riktningen på vart du är på väg.
Inget är fastslaget, vilka vägar vi väljer beror på hur vi gör i varje sekund av våra liv. Korten berättar "bara" vad dina energier och vad din intuition vill berätta just nu.
Men de är en fantastisk möjlighet till att förstå sig själv och vad man känner innerst inne och även då vart man är påväg i detta nu.
 
 
 
 
 
 
 
Man kan läsa tarotkort på många olika sätt och det finns många olika slags kortlekar.
Olika läggningar beroende på vad man vill veta svar på och olika sätt att tolka dem. Ofta har kortlekarna egna tolkningsböcker men det bästa är att kunna tolka dem genom sin intuition, på det sättet får man det personligaste svaret. Böckerna är främst riktlinjer som man kan använda som stöd när man är nybörjare. Jag själv börjar mer och mer tolka dem inifrån mig själv men det tar tid att lära sig lita på sig själv.
 
De två vanligaste sätten att lägga tarotkorten tänkte jag berätta kort om. Det allra enklaste är att man helt enkelt drar ett kort för en specifik fråga eller ett kort som råd för dagen. "Ja" och "nej" frågor ska man inte ställa utan hellre frågor som "Vad händer om jag gör såhär?" "Berätta om mig och min väns relation." "Hur löser jag den här situationen?"...
 
 
 
Det andra vanliga sättet att läsa tarotkort är att lägga 3 kort. Ett kort för dåtid, nutid och framtid. Det viktiga att komma ihåg då är att kortet visar framtiden genom de energier man utstrålar just nu. Men genom detta sätt att se på korten kan man få en vidare förståelse för de val man gjort eller vill göra, den situation man befinner sig i eller den specifika fråga man funderar över.
 
Det här med tarot är en hel vetenskap i sig och idag använder många medier sig av tarotkort som hjälpmedel när de utövar sina mediala förmågor. Korten har vackra talande bilder med många sätt att tolka dem på vilket gör arbetet med tarotkorten väldigt roligt i sig.
 
 
 
Hoppas att ni lärde er något intressant för er egen del =)


Postat av: Carola Norräng

Hej!! Jag är oxå intresserad av andlighet!! Jag har en hel hög med orakel och änglakort. Dom är jättefina både att titta på och att använda! :) :)

Svar: Roligt med läsare som också är intresserade! Och visst är dom vackra korten, oftast 😉
Patricia


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Info text här ...