Publicerat: /

Allhelgona & halloween

Det här med Allhelgona och Halloween. Jag tror inte att ens hälften av dagens barn ens förstår varför vi firar halloween och vad det egentligen är!

Själv tycker jag faktiskt att själva halloween firandet går till överdrift och att vi glömmer den riktiga anledningen till att vi uppmärksammar den här helgen.

Allhelgona handlar om att minnas våra döda och döden i sig. Om att upplysa vägen för våra anhöriga i andevärlden.
Allhelgona ”firas” alltid lördag mellan den 31 oktober och den 6 november. Alla själars dag ”firas” den 2 november. Hos oss alltid dagen efter allhelgonadagen.

Halloween är egentligen inte alls samma sak utan egentligen står ordet för All Hallows Eve (alla helgons afton, eller dagen före Allhelgonadagen, alltså den 31 oktober). Traditionen är anglosaxisk och var från början en keltisk höstfest för att skrämma bort onda andar med hjälp av ljusmasker vid husen. Både de onda och de goda andarna dyker upp under årets skörd, men de onda andarna skyr ljuset och drivs på så sätt bort. Att fira Halloween har blivit allt större och har sedan länge varit stort i t.ex. Usa.

Jag tycker mycket om att vandra på kyrkogården och bara ”vara”. Har sommarjobbat där 4 somrar i mina tonår och antagligen därför jag känner mig så ”hemma” där. Ikväll tog jag med barnen för att tända ljus på mina farföräldrars grav. Yamila sov i bilen och Milaya och jag gick för att tända ljuset, inte långt från grinden så kändes okej att lämna lillan sovandes istället för att släpa ut henne i kylan. Milaya tyckte också hon mycket om kyrkogården. Det är så fint, sa hon flera gånger. Så dit får hon följa med igen snart när vi har bättre möjlighet att gå runt lite. Mycket folk var i farten och många ljus var redan tända. Väldigt stämningsfullt!

(Jag vill göra ett tillägg i inlägget)

Åtminstone jag hör till dem som har mist så många nära att jag hellre vill ägna den här helgen åt att minnas och hedra dem. Istället för att spöka ut mig själv och huset med massa läskigheter. Självklart kommer det en dag så småningom när våra flickor vill spöka ut sig på halloween, vilket dom självklart kommer att få. Men jag kommer också snabbt att lära dem vad Allhelgona egentligen handlar om. Det ena behöver inte utesluta det andra såklart och alla gör som dom vill. Men lite gamla traditioner kan man minnas tillsammns med dom ”nya”.




Postat av: Hanna-Madeleine

Dagens BÄSTA inlägg! Viktigt att veta vad det egentligen är man håller på med! :)

Svar: Tack! Jag tycker det är viktigt att inte hysterin tar över själva poängen :)
Patricia

2014-11-01 @ 00:50:12
http://hannamadeleine.com/blogg
Postat av: Margaretha

Så bra skrivet Piisa......jag har heller inte fattat pointen med Halloween firandet..... men jag är vel för gammal...hihi.
Ja vi får minnas dom nära o kära som ligger på vår vackra kyrkogård.
Ha en lugn o skön helg med de dina.
Kram

Svar: Då är väl jag en gammal själ ;) Tack Margaretha, kram på er!
Patricia

2014-11-01 @ 06:47:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Info text här ...