Publicerat: / Allmänt

About the man in my life

Juan, min bättre andra hälft, vem är han egentligen?
 
Först lite om hur jag uppfattar honom genom mina ögon.
 
Juan är född 1981 och uppväxt i Maassluis, Holland.
Han var en riktig bråkstake redan från att han lärde sig gå vid 7 månaders ålder.
Ställde till en massa rackartyg i sin ungdom och gillade att festa till det på nattklubbar ända in på morgontimmarna. Någon riktig utbildning lyckades han aldrig riktigt med.
Han började ganska tidigt jobba inom växthusbranschen, med att bygga växthus. Han har rest runt i hela Europa och varit en byggsten i massor av olika byggprojekt. 2004 kom han för första gången till Närpes för att bygga ett växthus, då anställd av ett holländskt företag.
Redan då lärde vi känna varann och han flyttade sedan hit 2005, för att han fann kärleken, fast då inte i mig utan det hände långt senare i historien =)
Men Juan har alltså bott här i vårt plattland sedan 2005 och för snart 4,5 år sedan startade han sitt företag inom växthusbranschen. Han bygger blockväxthus, underhåller dem & servar det mesta som en växthusodlare kan önska. Säljer också det mesta en odlare kan behöva. Har flertalet anställda och i dagens läge även en kompanjon, också han holländare.
Han brinner för det han gör även om det ger honom ganska många gråa hårstrån varje år men tror karln skulle bli deprimerad av att vara en vanlig arbetare efter att ha fått smaka på egenföretagar livet.
 
Som tur är så växte Juan upp och bråkstaken blev en gentleman, som sällan skådas häromkring, som är duktig på det mesta.
Mästerkock i köket och har gröna fingrar med växter och blommor.
Här hemma sköter han om hemmet lika mycket som jag, när han har tid. Han både torkar damm och tvättar fönster vid behov, vilket ju vilken kvinna som helst uppskattar!
Han/Vi är kärleksfulla varje dag men han kan också vara en riktig pina flera gånger om dagen! Karln är nämligen född med världens envisaste personlighet. Dessutom är han lite av en dramaqueen genast det är något, haha!
Detta skyller jag på hans spanska blod, eftersom Juans ådror till hälften består av spanskt blod.
 
Juan gillar som många andra pojkar och män allt möjligt som har att göra med krigsspel, motorer och fart. Tyvärr hinner han nog inte med något av det för han ägnar all tid till företaget och familjen. Får hoppas att han inom rimlig framtid också får lite tid till sina egna intressen också.
 
Sen är det ju det här med språken!
Juan talar flytande svenska, det som kan märkas lite är någon ändelse här och där som blir fel. Men han har ett enormt stort ordförråd och hittar synonymer lättare än mig oftast. Helt otroligt. Förutom svenska talar han förstås holländska, engelska och även tyska. Sen börjar han mer och mer förstå finska också. Plus lite av varje ur olika språk som han snappat upp, och minns! Ett riktigt språkhuvud har han!
Hemma pratar vi sinsemellan mest engelska, för att det på nåt sätt sitter i sen han kom till Finland.
Sen i sällskap med andra människor pratar vi svenska också sinsemellan men ensamma gör vi det sällan. Han pratar både holländska och svenska med barnen, jag försöker dock få honom att prata mer konsekvent holländska men vet att det kommer sen ju mer Milaya börjar snappa upp och prata själv. Fast redan nu förstår hon (och jag) det mesta av vad han säger.
Här är det alltså multinationellt med tre språk dagligen!
 
Juan och jag "hittade varann" och blev ett par 2011, ungefär 10 månader senare föddes vår första dotter och sen dess har vi både hunnit renovera hus och få en dotter till samt förlovat oss och planerar bröllop. 
Här spiller vi ingen tid! =)
 
Vi har gått igenom stora prövningar, ingen prövning är större för ett förhållande än att bli föräldrar. Det har vi lyckats klara av x 2 plus att vi renoverat hus och bygger upp ett företag. Inte en enda gång har vi tvekat och jag kunde inte älska en envis gubbe mer än vad jag redan gör!
 

 
Sen lite frågor jag ställt till Juan att besvara för er!
(Vi skriver alltid till varann på engelska och han tycker att han kan bättre uttrycka sig då, så då känns det mer än rätt att jag återger er infon på samma språk.)
 
3 Good things with Finland?

1. The long summer evenings
2. The big and quiet spaces
3. So much green, like the forest
 
3 Good things with Holland?
 
1. The people speak 9 out of 10 different languages
2. Good public transport
3. The history
 
What is the biggest difference between Finland and Holland?
 
The biggest diffrence between them is the amount of people in small and big spaces.
 
What is your motto in life?
 
Live it to the fullest & buhjakashaa...
 
Something more you wanna say?
 
You can write on your blog that I really think/know that I´m a really lucky guy to have 3 beautiful girls in my life...
 

 
Det sista fick såklart mig att smälta lite!
Tror att jag fick med det mesta väsentliga om denna stiliga karl, tror att han gärna svarar på frågor om någon har såna på lager. Om Holland vs. Finland t.ex. Finns mycket att prata om där!
 
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Info text här ...