Publicerat: / Allmänt

Milayas första ridtur

Idag har vår tvååring ridit för första gången på riktigt! På världens snällaste ponny ska fröken få lära sig sakta men säkert. Först och främst balansen ska övas.
Prövade idag nya barbackagjorden, då jag anser att man lär sig hästens rörelser, får balans och god kontakt med hästen från början utan sadel. En sadel är egentligen bara ivägen!

Hade stigbyglar åt henne fixat här först, men tog bort dem efter bara någon minut. Hon klarar sig bättre när hon inte funderar på dem kom jag till.

Milaya höll i sig bra och tappade bara balansen en gång under de 10-15 minuterna hon red. Och då hittade hon balansen igen själv utan att säkerhetsselen behövde ingripa. Hon var så koncentrerad och lycklig.

Gissa hur stolt morsan är!!! :)


Bara en liten parentes, skulle aldrig spänna fast min dotter på en häst om inte jag litade på hästen till 120%... Isånafall kunde det vara mer risk än säkerhet, men i detta fallet är det en säkerhet då en tvåårings balans på hästryggen inte är hundra procentig och Klipper är det.


Postat av: Silke

Man ska ju börja tidigt ;)

Svar: Javisst ska man :)
Patricia

2014-07-07 @ 23:44:28
http://silkez.blogg.se/
Postat av: Ida

jag skulle aldrig spänna fast ungen även fast jag litade 150 % på hästen. Ett djur är alltid ett djur och man vet aldrig vad som kan hända

Svar: Hästfolk rider även själva på stora hästar med småbarn i sele på hästryggen. Det skulle jag aldrig göra. Från marken kan jag ändå styra bättre vad som händer. Och ett djur är ett djur, detta ett djur jag känner. Alla bilar är också livsfarliga och där spänner vi fast våra barn dagligen. Och vi känner inte de andra bilisterna... Alla har rätt till en åsikt.
Patricia

2014-07-10 @ 14:12:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Info text här ...