Publicerat: / Allmänt

Min räddning

Ikväll har jag besökt den troligen äldsta och absolut bästa massören i landet.
Idrottare till och med från andra länder besöker honom ännu idag. Han har varit massör på landslagsnivå inom idrott och har varit min massör sen jag var i 10-års åldern och började få diverse ryggproblem. Idag är han över 80 år gammal.

Jag lärde mig en teori som jag faktiskt inte hört förr men som är totalt logisk!

När jag var gravid med Milaya hade jag rätt mycket problem med foglossning. Mer än nu faktiskt men jag var också mera fysiskt aktiv då med två jobb och företag.
Efter att Milaya fötts fortsatte foglossningen även fast jag inte ammade. När Milaya var 9 månader åkte jag till denna massör och efter 45 minuter var foglossningen puts väck! Den kom inte tillbaka förrän jag blev gravid igen. Han förklarade inte den gången lika bra som han gjorde ikväll...

Foglossning har ju alla gravida, det är dock bara vissa som får besvär av det, vissa får bara lite och vissa mycket besvär. Jag är väl där mitt emellan typ...

Denna massör gav mig teorin att det är när musklerna kring höfterna och ljumskarna är för spända som smärtan uppkommer. Att när bäckenet utvidgar sig, bråsken i fogarna rör på sig, och inte får plats att göra det pga för spända muskler... att det är då vi känner smärtan. Så att när han masserar och musklerna mjukas upp och spänningarna försvinner, då försvinner också smärtan från foglossningen!

Och javisst kunde jag ställa mig upp och hoppa på ett ben efteråt eller vinkla ett lyftande ben ut till sidan. Inget av det hade jag velat göra innan jag la mig ner på bänken.
Så kära gravida vänner med foglossning. Det finns faktiskt hjälp att fås!

Smärtan kommer säkert småningom om inte snart tillbaka men för stunden är den borta med vinden och det ska jag njuta av. Eftersom man växer lite hela tiden som gravid så är det svårt att säga hur länge en massagebehandling hjälper men det var bara att komma igen om det behövs :)
Tjohej! Meddelar framöver hur det känns :)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Info text här ...