Publicerat: / Allmänt

Frågor&Svar Del 2

 
Juan, Milaya & språket!
 
 
Har fått en fråga om ifall att Juan kan svenska.
Så jag tänkte att jag samtidigt berättar lite mer =)
Juan flyttade hit för ungefär sju år sen. Han hittade från första början hit när han byggde växthus runt om i europa och hamnade att bygga i Närpes. Han blev kär (inte denna gång i mig:) ) och flyttade hit. Då kunde han ingen svenska alls. Juan har ett språkhuvud och pratar flera språk flytande (holländska, tyska, engelska & svenska). Idag, pratar Juan flytande svenska och är ibland bättre än mig på att t.ex. hitta synonymer när vi löser ett korsord.
Självklart hör man att det inte är hans modersmål och när det gäller samtal med t.ex. bokföraren så vill han ha det på engelska. Främst för att vara säker på att allt uppfattas rätt eftersom det har att göra med så viktiga saker.
Att prata svenska med honom när han är dödstrött är dock ingen idé, då säger han bara what? gång på gång och orkar helt enkelt inte lyssna =)
Hemma, pratar vi faktiskt mer engelska sinsemellan än svenska, av gammal vana, av enkelhet, jag vet inte vad... Det var engelska som gällde när han flyttade hit så det har väl lämnat där. Ibland pratar jag engelska och Juan svenska ;) eller tvärtom! Ute bland folk pratar vi främst svenska. Juan pratar även lite holländska med mig ibland...
 
Det för oss över på nästa fråga som handlade om ifall att Milaya skall lära sig holländska så att hon kan tala med farmor & farfar.
Juan pratar redan holländska med Milaya och jag lär mig hela tiden. Idag förstår jag åtminstone 1/3 del av vad som sägs och kan iaf alltid (med undantag) avgöra vad samtalet handlar om. Prata är det lite värre med, pga av uttalet. Men kanske om sisådär 10 år.
Milaya kommer iaf att få prata holländska som ett andra modersmål, vi tycker det är viktigt för henne och ger henne många möjligheter senare. Engelskan kommer säkert också på köpet i och med att vi pratar det här hemma.
Finskan då? Tänker säkert många... Jag hoppas att hon skall lära sig finska också, har hon likadant språkhuvud som sin far blir det inga problem. Men först och främst anser vi att hon behöver basspråken inom hennes familj som då är svenska, holländska och engelskan som ändå behövs i hela världen.
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Info text här ...